1. Zasady skutecznej komunikacji
1.1.
Do warunków skutecznej komunikacji należą przede wszystkim: poprawność gramatyczna i składniowa wypowiedzi, trafny dobór słów oraz wyraźna i staranna wymowa (dykcja).
1.2.
Rozmowa bezpośrednia jest najdoskonalszym sposobem komunikacji między ludźmi, bo oprócz słów odbiorca poznaje także intonację wypowiedzi oraz widzi gesty i mimikę nadawcy, a nadawca może obserwować reakcje odbiorcy i szybko na nie reagować.
1.3.
poczta (możliwość nadania przesyłki); restauracja (posiłek); zakaz palenia
1.4.
Kolejno: rozległ się; powiedział; spytał; spytał; odparł; rzucił; spytał; wysapał; zawołał
1.5.
Kolumnami: zdarzenie, zawartość utworu, cechy postaci, wygląd, informacje o przebiegu spotkania, obecność nadawcy i odbiorcy
1.6.
Kolejno: mit, legenda, baśń, bajka
1.7.
powitanie: Cześć! Jak się masz? Witam! Dzień dobry!; pytanie: Jak się czujesz? Którędy dojdę do dworca?;
prośba: Pomóż mi rozwiązać to zadanie. Pożycz mi dziesięć złotych;
rozkaz: Baczność! Rozejść się! W dwuszeregu zbiórka!; Wynoś się stąd!;
ostrzeżenie: Nie wychylaj się! Dotykanie urządzeń pod napięciem grozi śmiercią.;
rada: Posłuchaj nas. Lepiej kup tamte buty.;
życzenie: Sto lat! Oby ci się udało!;
obietnica: Pomogę ci. Załatwię to jutro.; stwierdzenie: Jest trzynasta dwadzieścia. Dwa plus dwa równa się cztery.;
pożegnanie: Do widzenia. Żegnaj. Pa, pa! Nara!;
gratulacje: Serdecznie Ci gratulujemy zwycięstwa. Cieszymy się razem z tobą.;
usprawiedliwienie: Nie byłem w szkole z powodu choroby. Spóźniłem się, bo autobus się zepsuł.
1.8. —
1.9.
(1) Nie podoba mi się to.
(2) Odczep się!
(3) Klasówka odwołana!
1.10.
(1) Przepraszam, czy może Pani wyjaśnić, co to jest chaos?
(2) Babciu, co to jest chaos?
(3) Słuchaj, no co to jest ten chaos?
1.11. —
1.12.
(1) Cześć! Hej! Co u ciebie?
(2) Spoko. No. U mnie to samo.
(3) Na razie! No to do jutra!
1.13.
W każdej z par pierwsza forma jest typowa dla języka pisanego, oficjalnego, starannego, a druga może wystąpić w odmianie mówionej, nieoficjalnej, potocznej.
1.14.
Kolejno: zdenerwowałem się; kupiłam to bardzo tanio; wypchałam po brzegi; odpowiednią do naszego pokoju; a ty w tym czasie; nie zgadzam się na twoje warunki; uważam, że jest on jednym z najlepszych sportowców; nie znam języka hiszpańskiego; działam z upoważnienia samorządu
1.15.
Zastępowane wyrazy: transformację – przemianę; generalizujemy – uogólniamy; nobilituje – uświetnia; monitoruje – obserwuje; nie aprobują – nie pochwalają; wzrosła konsumpcja – wzrosło zużycie; najnowszej generacji – najnowszego typu; demonstrowali – pokazywali
1.16.
Np. Bogurodzica była często śpiewana przez bitwami; tak było na przykład pod Grunwaldem. Rycerze urządzali turnieje. Chłopi pańszczyźniani musieli składać panom daniny, na przykład w postaci jaj. Staszicowi leżała na sercu troska o dobro chłopów pańszczyźnianych. Robak strzelił do niedźwiedzia, ratując Tadeusza, który nie wiedział, że Robak jest jego ojcem. Kolumb myślał, że odkrył Indie, a to była Ameryka.
1.17.
Wystarczy skreślić wyrazy: czasu, otwarcia, powstania, za granicę, do tyłu, i wysiłki, szczęśliwy, kwestii, wodny, wystawową, końcowa