2. Wyrazy i ich znaczenie
2.1.
Kolejność: zwierzę, ssak, małpa, goryl; zwierzę, ssak, pies, pudel; zwierzę, gad, wąż, zaskroniec
2.2.
Kolejno, w pierwszej linii: zwierzęta; w drugiej linii: ryby, gady, ptaki; w trzeciej linii np.: płocie, żaby, traszki, żółwie, kosy, psy, konie
2.3.
Podkreślić: dąb, sosna, róża, tulipan, marchew, sałata
2.4.
Kolumnami np.: młotek, piła; zupa, kotlet; kozak, sandał; willa, blok; stół, krzesło; suknia, spodnie
2.5.
kwiaty, warzywa, owoce, zboża, nabiał
2.6.
las, pole, deszcz
2.7.
sportowiec – biegacz; cukierek – landrynka; owoc – jabłko; państwo – Polska
2.8.
Kolumnami np.: ciecz, metal, uczucie, pojazd, broń, państwo, zawód, choroba
2.9.
humanitarny – ludzki; bezstronny – obiektywny; aktualny – bieżący; duży – spory
2.10.
Kolumnami: odpowiedź, zaprzeczenie, zniechęcenie, obojętność; zwątpienie, przeproszenie, powaga, odmowa
2.11.
dużo, sporo, niemało, wiele;
ciekawym, fajną, interesujący, pożądany, udane;
zabezpiecza, zapewnić, zagwarantowali, zaspokoić
2.12.
klucz, żuraw, babka
2.13.
klasa: oddział szkolny; izba szkolna; klasa fortepianu; jechać pierwszą klasą pociągu; klasa roślin, człowiek z klasą;
mostek: kładka nad strumykiem; mostek cielęcy; mostek kapitański; mostek = trap; ćwiczenie gimnastyczne; proteza stomatologiczna;
ognisko: rozpalić ognisko; urządzić ognisko; ognisko harcerskie; ognisko artystyczne; ognisko chorobowe, ognisko soczewki, oko cyklonu, oko zawiązane na końcu liny;
oko: narząd wzroku; oka sieci; oka na rosole (tłuszczu);
pole: żyzne pole uprawne; pole naftowe; pole bitwy; pole działania; wyjść na pole (= podwórze), pole magnetyczne;
stopień: pojedynczy element schodów; szczebel w hierarchii urzędniczej; ocena ucznia; stopień Celsjusza; stopień kątowy; stopień zamożności; stopień w odmianie przymiotników i przysłówków;
świeca: świeca woskowa/stearynowa; świeca dymna; świeca zapłonowa; człowiek prosty jak świeca; rakieta oświetlająca; figura w akrobacji lotniczej; ćwiczenie gimnastyczne;
ucho: narząd słuchu; klapka przy czapce; ucho igły; ucho garnka;
warkocz: zaplecione włosy; warkocz komety; warkocz słomy; warkocz dymu
2.14.
adaptuje się, adoptowano, aklimatyzacja, klimatyzacji, efektowne, efektywna
2.15.
(1) Wszyscy się bali jego złośliwego sposobu mówienia. (p)
(2) Naraził się na obmowę, plotkę. (p)
(3) Zaniemówił z powodu zmieszania, strachu, zaskoczenia, podziwu itd. (p)
(4) Zamilknął w porę, nic nie powiedział. (p)
(5) Mówiła bez przerwy, bez opamiętania (p)
(6) Twój język jest pokryty białym nalotem, który świadczy o tym, że jesteś chory. (k)
(7) Pytając o drogę, łatwiej trafisz tam, gdzie chcesz. (p)
(8) Uczy się porozumiewać (mówić, czytać, pisać) po angielsku. (a)
(9) Stara się poprawnie i ładnie wyrażać swoje myśli i uczucia. (a)
(10) Porozumieli się, dogadali, uzgodnili plany, znaleźli wspólne tematy do rozmowy (p)
(11) Nagle stał się bardzo wymowny. (p)
(12) Był gadatliwy, nie umiał zachować tajemnicy. (p)
(13) Milczał, nie odzywał się niepotrzebnie, dochował tajemnicy. (p)
2.16.
Oceny życzliwe: oczy wielkie, pełne życia i inteligencji; czoło szerokie i rozumne; usta wymowne i pełne słodyczy; niepospolita duszyczka; biedna, bezdomna istota
2.17.
Kolumnami: bazgrać, gapić się, wyć, łazić, drzeć się, żreć
2.18.
Wierszami: ++–; 0+–; –0+; +––; –+0
2.19.
Np. giermek, guwernantka; blogerka, sushi
2.20.
Np.: obłędną – cudowną, wspaniałą; szpanuje – popisuje się, imponuje; odlotowo – znakomicie, świetnie; hitem były włosy – najmodniejsze w karnawale były włosy…